söndag 26 december 2010

Skrivaråret 2010- en summering

Jag letade fram mitt gamla "skrivarnyårslöfte" från förra året och inser vad som är bra med att skriva dagbok. Man kan gå tillbaka och se om något har förändrats eller förbättrats.

Så här skrev jag för ett år sedan:
"Inför 2010:


1. Ska försöka ge mitt skrivande mun-mot-mun-metoden, bland annat genom att åka på en skrivarkurs i London, i Ann Ljungbergs regi.
2. Funderar på att låta mitt manus få genomgå lektörs/korrläsning, för att sedan se om det går att ge ut det i egen regi, men bara som e-bok. Går det överhuvudtaget?
3. Ska försöka läsa mer böcker.
4. Ska sluta ta mitt skrivande på blodigt allvar.
5. Ska strunta i att försöka bli antagen av förlag."
Kommentar:

  1. Jag gjorde precis det; åkte till London på skrivarkick. Det var en kick, precis vad jag behövde.
  2. Jag har inte låtit mitt gamla manus gå till lektör. Det kändes som om det var kört med Kvarnsten om Halsen. Ändå gjorde jag en mild revidering och skickade in till tre nya förlag. Två standardrefuseringar. Det tredje? Det slår mig att de aldrig har svarat. (Tre böcker i Göteborg var det).
  3. Egen utgivning. Nej. Jag har blivit ganska övertygad om att manuset suger. Kanske ändrar jag mig. Kanske lägger jag ut det på Feedbook igen som ebok. Vi får se.
  4. Mja, vet inte om jag har lyckats med detta. Bra eller dåligt? Min skrivardepression (inte att förväxla med "vanlig" depression) är ganska allvarlig. Är det för att jag tar skrivandet på för blodigt allvar? Kanske.
  5. Jag vet inte vad jag menade med denna punkt egentligen. Strunta i?
Summering:
Skrivaråret 2010 har varit tungt. Trots att det inte har regnat lika många refuseringar över mig detta år, och trots att jag börjat med ett nytt manus. Trots skrivarkurs i London och påbörjad författarcoaching för mitt nya manus Fyndet. Lägg till fullföljd NaNoWriMo, med ett rejält råmanus som resultat (50 000 ord på 30 dagar).

Låter allvarligt, eller hur? Jag blir lite rädd när jag läser summeringen av förra årets skrivande, den var också negativ. Två dåliga år. Borde det inte vända nu? Borde inte de sju svåra åren vara över?
Eller är det tecknet på att jag borde lägga av? Syssla med något annat?
Borde jag ta en längre paus från skrivandet? Ett halvår? Ett år? Men är det bra att inte skriva alls?
Borde jag tänka på ett annorlunda sätt? Närma mig skrivandet från ett annat håll?
Borde jag kanske kasta mig på de manus som jag älskar allra mest (mina ess i ärmen)? Trots att jag är paniskt rädd för att det inte ska bli något av dem (alltså att de inte blir utgivna)?

Inför 2011:
  1. Jag ska slutföra mitt manus Fyndet , helst innan sommaren, och skicka in det till förlag. Jag ska köra den vanliga rundan först. När alla refuseringarna droppat in ska jag kanske börja tänka på egenutgivning.
  2. Jag ska försöka läsa mer.
  3. Ska försöka hitta tillbaka till skrivarglädjen a´ la NaNoWriMo och skriva mer avslappnat.
  4. Ge mina "älsklingsmanus" lite mer uppmärksamhet (De har redan pockat på uppmärksamhet i mitt skrivarsinne, men borde jag inte slutföra Fyndet först? Nu när jag ändå lagt ned så mycket tid och pengar på det?)
  5. Försöka få svar på en del av frågorna ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...