tisdag 14 december 2010

Adventskalender 14 december - Gränsöverskridande genrer

Jag är allätare vad det gäller litteratur. Rätt så i alla fall. Jag känner att jag har tappat mark när man talar om modern fantasy och science fiction. Skulle vilja ta igen lite där, men vet inte var jag ska börja.

Jag tycker dessutom om att läsa romaner i genrer som är gränsöverskridande; tex spänningsromaner med mycket romantik, eller kärleksromaner som är ordentligt spännande. Eller varför inte spänning, kärlek (åtminstone passion och sex) och humor (typ Williams Boyds A Good Man in Africa).

När jag skriver vill jag också gärna att det ska vara gränsöverskridande. Men det är lättare sagt än gjort. Ibland inbillar jag mig att förlagen skickar manus direkt i retur så fort de inser att man har blandat och gett lite för mycket.
Är detta ett typiskt nybörjarfel?

Jag har fått rådet av min författarcoach att bestämma mig för vilken genre mitt manus, som jag jobbar med just nu, tillhör. Jag känner lite motstånd mot det, men kan förstå varför det är nödvändigt. Men jag är lite rädd för att det ena eller andra i manuset kommer att försvinna (att jag blir tvungen att "döda för många älsklingar") beroende för vilken genre jag bestämmer mig för.

Någon annan som känner igen sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...