tisdag 21 december 2010

Adventskalender 21 december - Bokenkät

Ännu en bokenkät. Kommer ursprungligen från Nina (ny bekantskap) men jag hittade den hos Anna.


  1. Årets bästa bok? Överenskommelser av Simona Ahrnstedt
  2. Årets sämsta bok? Postcard killers av Liza Marklund och James Pattersson, 
  3. Den bästa bok du någonsin läst? Svårt. Någon av Susan Howatch romaner ur Starbridge-serien.
  4. Den sämsta bok du någonsin läst? Säkert en gammal klassiker. Har aldrig riktigt gillat Strindberg, även om flera av hans dramer är mycket bra.
  5. Vad läser du just nu? Human Croquet av Kate Atkinson.
  6. Vad står på tur att läsa? Started Early, Took My Dog av Kate Atkinson
  7. Vad var den senaste boken du läste ut? Deadly Hallows av JK Rowlings (läste för andra gången)
  8. Läser du flera böcker samtidigt eller en åt gången? Brukar ofta läsa flera böcker samtidigt.
  9. Vilken är din favoritgenre? Är allätare, men det får gärna vara spännande. 
  10. Vilken genre läser du inte så gärna? Lyrik läser jag sällan, likadant med fantasy och SF, men det betyder inte att jag inte gillar dem.
  11. En favoritklassiker? Jane Eyre
  12. En bok som har överraskat dig och varför? Ville inte läsa Milleniumserien av Stieg Larsson, därför att alla pratade om dem, men när jag gjorde det blev det sträckläsning.
  13. En bok som blev en besvikelse? Kommer inte på någon just nu, men när en favoritförfattare inte når upp till sin forna nivå, då blir jag besviken.
  14. Om du har en supertrist bok i din hand, läser du ut den ändå eller struntar du i den och tar en annan? Brukar försöka krångla mig igenom den.
  15. Vad är det som fängslar dig i en bok? Drivet', förmågan att fånga mig och dra in mig i dess egen värld.
  16. Vad är det som får dig att lägga bort en bok? Om den inte alls fångar mig.
Finns det någon bok som fått dig att…
  1. …gråta? Anybody out there? av Marian Keyes
  2. …skratta högt? Kommer inte på någon just nu.
  3. …bli arg? 14 år till salu av Tessan och Caroline Engvall. Blev arg på alla dessa hemska karlar som utnyttjade Tessan.
  4. …må bra? Några chicklit böcker har fått mig att må bra. Tex Domestic Goddess av Sophie Kinsella
  5. Var läser du helst? Soffan eller sängen. Stranden och trädgården på sommaren.
  6. Lånar du eller köper helst? Köper. Förutom några lånade på ELib.
  7. Hur ser din bokhylla ut? Prydlig i bokstavsordning eller totalt kaos med böcker i tredubbla rader? Genreordning. Dubbla rader
  8. Din favoritbok som barn? Femböckerna av Enid Blyton. Tintin
  9. Slutligen, vilket boktips vill du ge inför jul? Simona Ahrnstedts Överenskommelser. Årets hit! Ge annars bort något av William Boyd,Kate Atkinson eller Jo Nesbö. Men ni kanske redan har köpt era julklappar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...