fredag 17 december 2010

Adventskalender 17 december - Prata om det

Jag har lite svårt att få ur mig något vettigt idag, jag har helt fastnat i att läsa hashtaggen prataomdet Twitter.
Twittrarnas berättelser om sexuella erfarenheter som rör sig i gråzonen mellan "normalt sex" och regelrätt våldtäkt, i alla fall sex med mycket tvång och våldsinslag. Och som de inte tidigare har vågat prata om.

Man chockas av alla hemskheter folk har råkat ut för, grubblar över varför offren känner skam (de har ju inte gjort något fel...) och över varför människor verkar sluta kommunicera med varandra när det handlar om sex.
Och jag undrar varför inte man säger nej.

Det här är en ny hemsk värld som öppnar mig inför mina ögon. Jag har inte någon i min närhet som har råkat ut för det. Men de kanske inte har vågat prata om det, så jag kanske inte vet något.

Mer hos Mymlan och mycket från #prataomdet hamnar på denna blogg; Prata om det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...