onsdag 22 december 2010

Adventskalender 22 december - Splittrad

Alla förstår väl att man inte skriver innan jul. Julstress. Jag har inte lyckats köpa alla julklappar ännu. Holland har fått drygt 20 cm snö under helgen och i ett land där de endast lyckas hålla de större gatorna rena (typ de där bussen går) kan ni tänka er vilket kaos det blir. Speciellt senare när det töar igen. Även om man tar bilen så är det besvärligt att parkera, eftersom parkeringsplatserna inte är plogade eller skottade. Cykeln kan man glömma (men det finns en del som försöker).
Julstressen har straffat sig i form att återkommande mildare migränattacker, hanterbara, men de får mig att slå ned på farten.

Ändå, under lediga stunder, tex när jag ska sova, så pockar en del manus på uppmärksamhet. Andra manus än det jag håller på med.
Så är det ofta. När jag har kört fast med ett manus, poppar andra fram och vill ha uppmärksamhet. Nya scener bildas i huvudet (och jag har inte tid att skriva ned dem...) i andra manus, i stället för i det där de skulle behövas. Samtidigt vet jag att sätter jag mig bara ned så släpper nog krampen, men jag har som sagt inte tid.
Är detta ett bra tecken eller inte? Att man flyr ett manus genom att tänka på andra? (Jag har minst tre i skrivbordslådan som pockar på uppmärksamhet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...