måndag 13 december 2010

Adventskalender 13 december 2010 - Lucia

Det passar bra att skriva om Lucia, ljusets drottning, dagen efter dementors, och självmordsbombare.

Jag har tappat lite av Lucia-feelingen av den enkla anledningen att jag har bott för länge utomlands. Sist vi firade Lucia på allvar var i hos svenska ambassadören i Damaskus, alltid trevligt, och ganska kul att få frotteras med ett stort antal mycket intressanta människor.
Här i Holland finns antagligen större chans att fira Lucia, eftersom det finns många svenskar här, men det har inte blivit av.

Få svenska traditioner är omgivna av så många skrönor som Lucia, kanske med undantag av midsommarafton. Att Lucia lyckades överleva reformationen är ett lika stort under som att St Nikolaus (Sinterklaas) lyckades överleva i reformerta Holland.
Att svenskarna var behov av att fira hur ljuset vinner över mörkret är förståeligt.

Det får mig att tänka på frågan varför deckare och spänningsromaner är så populära. Jag tror det var Åsa Larsson som sa att folk helt enkelt vill läsa om hur ljuset vinner över mörkret, eller det goda över det onda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...