torsdag 30 december 2010

In i en annan värld

Jag har säkert tidigare skrivit om vad jag tycker är en bra bok. Eller en bra film.
Det är en som man sugs in i, och vars värld man inte vill lämna när sista sidan är läst, eller eftertexterna på filmen börjar rulla. Redan slut?

Jag önskar jag kunde skriva så. Mitt mål är att en gång kunna skriva så.
Jag vill kunna säga; välkommen in i den här berättelsens egen lilla värld. Tag plats. Som åskådare. Medborgare.Lev med i fantasin.

Som exempel på en film, och en berättelse, där jag drogs med (inte minst av musiken) kan jag nämna Moulin Rouge, denna udda film, som har så mycket. Men som inte alla gillar.
Jag älskar den.
Och hur Ewan McGregor tolkar Elton Johns Your Song. Det romantiska inre hjärtat kan dö för mindre.
Youtubes version är lite raspig. En bättre finns på Spotify




En annan berättelse där jag dras med, igen och igen, är givetvis Harry Potter, en perfekt värld att fly in i när vardagen är trist, tung eller oinspirerande.

Ni har säkert egna favoriter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...