fredag 23 maj 2014

84. Hoppas Sverige också går mot strömmen i EU-valet

Högerextrema rörelser beräknas göra bra i från sig i EU-valet. En orsak god som någon att gå och rösta; rösta bort fascism, nazism, extrem nationalism och främlingsfientlighet!

Vi röstade redan igår i Holland (man röstar aldrig på söndag av religiösa skäl, söndag är vilodag) och det officiella resultatet får vänta tills sista vallokalen stängt någonstans i EU på söndag. Men exitpolls finns ju.
Det visar sig att högerpopulistiska PVV med Geert Wilders i spetsen gått tillbaka med nästan 5 procentenheter jämfört med förra valet. Nu är PVV inte lika extremt som tex SD i Sverige och Front National i Frankrike, men extremt så det räcker för mig. PVV har inga antisemitiska rötter och är inte homofobiskt, tendenser som finns i många andra av liknande partier i Europa.

Alltid något positivt; Holland väljer att rösta pro-EU och mot PVV. (Missförstå mig rätt, jag är för EU, men samtidigt EU-kritisk på många områden)

En sak som skrämmer mig med dessa grupper, förutom främlingsfientligheten; är synen på kultur.

Ingen som vill ha en fri kultur, där också det udda och annorlunda får plats, samt det som förts in i landet av våra invandrare, bör rösta på SD till exempel. De vill inte inte ha kultur som chockerar, upprör och provocerar. Även om jag personligen inte tycker att att det alltid är bra om kultur chockerar och upprör (man måste ha respekt för andra människor) så tycker jag ändå att kultur behöver provocera ibland. Vare sig det är litteratur, konst eller musik. Vi behöver tänja på gränserna (tex vad det gäller yttrandefrihet) och då är ofta kultur ett bra medel.
Och om SD får mer inflytande så vill de tex tillsätta kulturchefer som kan och vill genomföra SDs kulturpolitiska mål. Väldigt mycket knätofs, kan man kanske ana. (Jag älskar folkdans och folkmusik, det är inte det...)

Jag tycker att för mycket styrning av kultur liknar det som Hitler höll på med. Där fanns ingen plats för "provocerande kultur" (nazisterna tyckte inte om modern konst tex, de ville hellre ha mer nationalromantisk konst).

Politiskt styrd kultur är ingen fri kultur.

Ta ställning mot högerextremism på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...