måndag 26 maj 2014

87. Valet

Jag konstaterar att EU-kritiska partier går framåt. Det är i sig inget fel i det, för jag tror att mycket i EU måste förändras, men eftersom de flesta av dessa partier är främlingsfientliga så blir jag deppad.

Sverige går mot strömmen lite, visserligen kommer SD in i EU-parlamentet, men annars är det andra EU-kritiska partier som går framåt. Det ska bli intressant att se vad Miljöpartiets framgång betyder. Och Fi:s.

Mitt nya hemland, Holland, går också mot strömmen lite genom att inte rösta EU-kritiskt. Det mest EU-positiva partiet, D66 (liberalt, skulle jag kalla det) gick framåt ordentligt, medan Geert Wilders parti PVV tappade mycket (tappade bara ett mandat dock). Jag har sett att det har stått i svensk media att PVV nått stora framgångar (bla andra parti i Holland... men det delar andraplatsen med ett parti), men det är alltså inte helt sant. PVV har tappat 4 %-enheter, gick från 17 till 13%.

Det sämsta med det holländska valet var deltagandet, bara 37%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...