fredag 9 maj 2014

70. 20 snabba

Hittade 20 snabba hos Jenny (ursprungligen från enligt O) om mitt läsande.
----------------------------------------------------

Snabbläsare eller långsamläsare?Både och. Är det en driven spännande bok så läser jag snabbt, men går det för snabbt (tex när man vill veta hur det går) missar jag saker och då försöker jag lugna ned mig lite.

Tegelstenar eller tunnisar?
Älskar tegelstenar! Finns det något bättre än en riktigt bra bok som räcker länge?

Bibliotek eller bokhandel?Eftersom jag bor utomlands måste jag tyvärr säga bokhandel, av förklarliga själ, även om jag ibland nyttjar det lokala biblioteket här för att låna engelska romaner.

Ljudbok eller e-bok?Både och. Jag tycker inte man kan ställa de två emot varandra. Egentligen borde frågan vara: E-bok eller vanlig bok.
Jag njuter av en spännande ljudbok, tex när jag står och tar hand om tvätten, eller lagar mat. Svenska ljudböcker lyssnar jag ofta på via Elib.
Och om jag inte kan sova; kör en ljudbok. Då somnar man säkert.
En del av mina ljudböcker är "sönderlästa", som Harry Potter inlästa av Stephen Fry. Finns inget bättre på denna jord! Jag läser med jämna mellanrum om de fysiska böckerna (på engelska), men lika ofta kör jag ljudboksversionen. Även Hunger Games är "sönderlyssnade".

Inbunden eller pocket?Pocket för att det är lättare att hålla och stoppa i handväskan. Men inbundet är väldigt snyggt i bokhyllan!

Vampyrer eller spöken?Hatar vampyrer och hela vampyrgenren. Är väl för gammal för den. Twilight och efterföljare har inget imponerat på mig. Men spöken, dem gillar jag ibland.

En i taget eller slalomläsning?Det händer att jag har flera på gång.

Nytt eller gammalt?Nytt. Men gammalt lockar ibland

Bokmärke eller hundöra?Hundörar alltid

Snacks eller godis?Choklad! Nötter!

Biografier eller memoarer?Spelar ingen roll. Bara biografin är trovärdig, annars föredrar jag memoarer.

Skräck eller chicklit?Chicklit, definitivt.

Soffan eller sängen?Soffan. I sängen somnar jag.

Inne eller ute?Ute om det är fint väder.

Boken eller filmen?Boken, skulle jag säga, men ibland kan en filmadaption tillföra saker man missat i boken. Men filmen är alltid en tolkning av boken och det är omöjligt att få med allt i boken i filmen, för då skulle filmen inte bli bra.

Twitter eller Facebook?Facebook.

Goodreads eller Boktipset?Använder faktiskt ingen av de två.

Kokbok eller Bakbok?Jag bakar helst så bakbok.

Te eller kaffe?Te på morgonen, resten av dagen är det kaffe som gäller.

Nobelpriset eller Augustpriset?Även om hajpen runt Nobelpriset är spännande, så är Augustpriset intressantare eftersom de böcker som förekommer där oftast är lite lättillgängligare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...