måndag 31 mars 2014

31. Väder. Och Harry Bosch

Förlåt att jag tjatar om vädret.
Men det är sanslöst fint väder här. Det kryper uppåt tjugo grader och folk går i kortbyxor. Förra året var lika sanslöst kallt som det nu är varmt.

Jag får inte så mycket gjort (talar om skrivandet nu). Chattade dock med en skrivarkompis igår och det här med att välja (önska) förlag. Även om man fått en bok utgiven betyder inte det att man har foten inne.
Nya författare som skrivit kontrakt får erbjudande om nya kontrakt där de måste medfinansiera boken. Säger de nej så betyder inte det att de automatiskt får tillbaka rättigheterna till sitt manus.
Så vi kom fram till att om man får erbjudande om kontrakt så gäller det att få med en klausul (eller vad det heter) i kontraktet att om kontraktet bryts eller det erbjuds ett annat, och man tackar nej; då återgår automatiskt rättigheterna till författaren igen. (Tycker det borde vara solklart men det är det inte).

En parallell på mycket högre nivå är Michael Connellys romanfigur Harry Boschs väg till vita duken/TV-rutan. Tydligen sålde Connelly rättigheterna till att göra film/TV på Harry Bosch för väldigt många år sedan, men det blev aldrig någon film. Men bolaget satt på rättigheterna.

Efter en lång process fick han tillbaka rättigheterna (den som är intresserad av historien så går den nog att hitta på Connellys hemsida, jag hittar bara inte länken så här på stört) och det har nu blivit ett pilotavsnitt på Amazon (!), alltså en slags online streamad TV-serie, liknade Netflix´s House of Cards). Piloten var så framgångsrikt att det nu också kommer att bli en serie. Det går att läsa en del här, men jag har inte kollat om det går att se pilotavsnittet i Sverige via Amazon. För den händige finns det dock vägar att se Harry Bosch på nätet, och jag tycker det var en riktigt bra adaption av deckarhjälten Bosch (Connelly har varit mer involverad i det är vad författare vanligtvis är, något som är intressant. Han skriver om det på sin hemsida också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...