torsdag 6 mars 2014

5. Lektörsläsning av synopsis

Är det något att satsa på?
Jag använde mig av denna, sällan utannonserade lektörstjänst, i somras och det var toppen.
Min lektör har nyss bett mig "betygssätta" denna tjänst, för att kunna erbjuda den mer aktivt.

Så här sa jag bland annat:

Även om lektörsläsning av synopsis absolut inte utesluter lektörsläsning av ett slutfört manus (jag tror alltid att käpphästar som gestaltning behöver ses över, tex), så tror jag att det är bättre att på ett tidigt stadium få reda på att tex. storyn inte alls funkar eller berör, att storyn är för osannolik, att kronologiska ordningen bör ändras för att få upp spänningen, att inledningen/mitten/slutet inte funkar, huvudpersonen inte berör eller är tillräckligt driven osv. Man får en chans att testa hela idén innan man har skrivit alla kapitel.

Kanske något för dig som inte har någon i din närhet som du kan bolla romanidéer med.
När lektörens tjänst är utannonserad ska jag länka till den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...