onsdag 5 mars 2014

3. Det spirar

Så länge jag kan minnas har jag sått och planterat. Jag minns att jag började med Blomman för dagen i mitt flickrum och jag minns speciellt att jag på min födelsedag ett år, 13 maj, hade precis 13 blommor.

Jag fick en liten bit eget trädgårdsland av pappa, kanske två kvadratmeter, där jag sådde rädisa och andra grönsaker.

I min första egna bostad hade jag en uteplats med rabatt. Sådde och planterade. Minns att mördarsniglarna, då okända för mig, åt upp mina jättetagetes, försådda inne på fönsterbänken, på en enda natt. Grr...

I England hade vårt hus en fantastisk köksträdgård, jag tror allt jag sådde växte så att det knakade, och dessutom: ett växthus. Vi fick så mycket tomat och gurka att vi inte klarade att äta upp allt själv.

I tropikerna var det si och så med sålyckan. Det enda som lyckades någorlunda var Flitig Lisa.

Nu bor jag åter i ett land med gynnsamt klimat och jag testar allt. Förra året blev chilin en hit. I år har jag sått fem olika sorter. Hoppas att de klarar av att planteras ut i trädgården, jag har inget växthus.
Plus tomater, givetvis. Och en massa annat. Jag hoppas på en varmare vår än förra året. Mars 2013 hade tydligen 20 dagar med frost. Idag var det över 10 grader varmt och ännu varmare i solen. Jag har mitt lilla grönsaksland klart; lite ny jord, kogödsel och lite biologisk grönsaksgödsel. Ruccolan är redan sådd, det ska tydligen gå att göra det redan i mars...

Vad har nu detta med skrivande att göra? Inte så mycket kanske. Men jag tror att alla som pysslar mycket med det skrivna ordet  behöver ha något vid sidan om, något där man mest jobbar med händerna. Jag ser att många håller på med andra kreativa sysslor, målar, stickar, virkar, bakar, musik... Och så trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...