fredag 28 mars 2014

28. Viss skillnad

Det är lugnt i vår lilla stad igen. Inga Apachehelikoptrar som surrar över huvudet för att Obama är i grannstan. Han har flugit vidare, idag har han tydligen haft audiens hos påven.
Och premiärminister Rutte kan cykla till jobbet som vanligt.

I ärlighetens namn ska jag säga att jag tror inte Rutte cyklar till jobbet. Speciellt inte i ett land som har en historia med politiska mord. Bilden nedan tror jag kommer från en holländsk reklamfilm.

Däremot undervisar han i samhällskunskap (och om jag inte är fel informerad; holländska) i en högstadieskola en gång i veckan. Han gör det därför att han "tycker det är kul" och vill "hålla kontakt med verkligheten".
Har lite svårt att föreställa mig att Obama (eller för den skull Reinfeldt) skulle ställa sig framför ett gäng medelbegåvade ungdomar i en skola i ett problemområde, så som Rutte gör.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...