tisdag 1 april 2014

32. Är hat någonsin sunt?

Jag skulle vilja svara nej.
Samtidigt kan förstå att hat förekommer, speciellt om personer utsätts för brott och krigssituationer.

Men att säga att det hör till att hata motståndarlaget i fotboll, att det liksom är en del av att älska sitt eget lag, är det sunt?
Jag tror inte det.
Men ändå finns det fotbollssupportrar som tycker det är helt okej.

Hur går det ihop med att försöka lära unga respekt för andra (också motståndarlaget och deras supportrar)? Jag får det inte att gå ihop.
Jag håller med om att våldsproblematiken inom och runt fotbollen har att göra med att våldsbenägna individer använder fotbollen som ursäkt.

Jag tror att hat alltid är destruktivt och ställer bara till en massa elände i världen. Det handlar inte om att våga acceptera "svarta känslor" inom fotbollens ram, som om det skulle vara någon slags artificiell eller virtuell miljö där man får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Varför kan man inte stanna vid att älska sitt eget lag och emellanåt vara arg på motståndarna. Men att hata? Det är så mycket värre. Hata får mig att tänka på hatbrott, diskriminering och krig.
Inte fotboll och sport.

2 kommentarer:

  1. Förmodligen vet inte den som säger att man ska hata motståndarlaget vad det att hata innebär.

    Jag tycker att man kan förstå att någon hatar, t.ex. en som har varit utsatt för ett våldsbrott. Jag kan förstå, men tror ändå inte att det är sunt. På något sätt måste man hitta en väg att gå vidare på. Hämnd? Kanske. Men isf inte ge tillbaka med samma mynt. Då är man ju lik sin förövare och det vill man väl inte vara? Mer sofistikerad hämnd. Men hur? Om det är en äkta man är det kanske lite lättare. T.ex, klassikerna att klippa sönder alla skjortor, eller/och byxor i garderoben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var också något jag funderade på; att ordet hat är "felanvänt". Hat är så starkt ord och det är fel om det missbrukas. Jag tror faktiskt att användandet av fel ord i sig själv påverkar oss. Att om man får höra hela tiden att man "ska hata motståndarlaget" så börjar en del (men inte alla) individer faktiskt göra det. Och så under inflytande av alkohol går det snett.
      Man har ju faktiskt ingen anledning att hata en motståndarlag och deras anhängare, det har ju faktiskt inte gjort en något ont, inte på det sättet, inte personligen. Det är bara ett spel, fotboll, inte verkliga livet. I spel hör till att kunna ta en förlust med rak rygg och gå vidare. Det gäller både som spelare och supporter.

      Jag tror det är bättre att "spara" starka ord som hata till tillfällen när det är berättigat, tex i våldssammanhang, krig, om man blivit sviken etc

      Men generellt om man fastnar i att hata är det i längden destruktivt.

      Radera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...