torsdag 17 april 2014

48. Anmält mig!

Äntligen har jag fått tummen ur och anmält mig till en kurs i Litteraturvetenskap. Vanligt hederlig grundkurs, den äldre litteraturen, distans och halvfart. Jag har gamla poäng som är över tjugo år gamla, men tror inte jag kan tillgodogöra mig dem.
Om jag kommer in alltså. Vet inte alls hur det funkar med distanskurser. Linnéuniversitetet är det, någon som vet hur svårt det är att komma in på deras kurser i Litteraturvetenskap?

Blev lite småchockad (och lite stolt) när jag upptäckte att Antagning.se hade alla mina akademiska meriter på en rad. 270 poäng totalt. Det är 4,5 års studier och jag hade ingen aning om att jag hade hängt så länge i universitetsvärlden. Till liten nytta, jag har inte jobbat på 19 år. Studielån som jag sällan betalar tillbaka på har jag dock.

Att jag nu drömmer om en examen i litteraturvetenskap är en helt annat femma. Kanske för att jag tror att jag egentligen skulle ha mer nytta av den sortens examen. Jag minns att jag började studera litteraturvetenskap när jag var nyutexaminerad socionom eftersom det fanns NOLL jobb då (1992) och jag måste ha något att göra (och försörjning, vilket var rätt korkat, det enda som hände var att mina studielån blev högre). Jag minns att jag kände mig ganska "hemma" där på institutionen. Men efter 15p i den äldre litteraturen fick jag jobb inom mitt yrke och litt studierna var ett minne blott. Till nu, om jag kommer in.

För det har man väl, nytta av litteraturvetenskap som författare?

1 kommentar:

  1. Är jag säker på att du har nytta av!

    Själv har jag sökt till Sörängens folkhögskola. Deras skrivarlinje på distans, litterär gestaltning. Har inte fått besked än om jag kommit in. Parallellt med kursen skriver man på ett manus. Spännande.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...