lördag 7 mars 2015

Blogg100 #7 - Är sminkad kvinna lika med foglig kvinna?

Jag laddar upp inför kvinnodagen som ni förstår.
Anledningen är givetvis Lena Anderssons DN-ledare om sminkade skidåkare, som blivit ganska uppmärksammad.
Även om jag kan hålla med om att smink och krävande toppsportprestation inte verkar funka så bra ihop, så kan jag ändå inte låta bli att fundera på om en sminkad kvinna verkligen är detsamma som en kvinna som vill försäkra andra om att hon i första hand är foglig och dekorativ.
Är att man sminkar sig ett tecken på att man inte är fullt ut jämställd?

Jag sminkar mig ganska ofta och har aldrig tänkt på att det skulle ha något med foglighet att göra. För mig är det lika naturligt som att ha hela och rena, och snygga kläder på mig. Men jag har aldrig lagt ut enorma summor på kläder (främst för att jag har svårt att hitta kläder som passar mig...).Är jag dessutom "bara" hemma så brukar jag strunta i sminket, och jag brukar strunta i de snyggare kläderna. Det är mest praktiska kläder och osminkat ansikte som gäller. Men jag skulle aldrig gå till affären i träningsbyxor, om jag inte kommer direkt från gymmet.

En del kvinnor sminkar sig, andra inte. Låt kvinnor göra som de vill och koppla inte ihop de som sminkar sig med någon slags "foglighet". Tycker jag i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...