torsdag 12 mars 2015

Blogg100 #12 - Wallström och Saudiarabien

Så länge jag kan minnas (och den tidsperioden omfattar de sju år jag har bott i Mellanöstern) har jag undrat varför västvärlden håller Saudiarabien om ryggen och skyr Iran som pesten. Förutom att jag tycker att Iran är ett mycket intressantare land är Saudiarabien (rikt kulturarv tex) så är det egentligen inte mycket som skiljer förtrycket, främst av kvinnor, i de båda länderna åt.
Och då syftar jag givetvis inte bara på att kvinnor inte får köra bil i Saudiarabien (något som får till konsekvens att det finns miljoner gästarbetare som jobbar som taxichaufförer endast för att köra runt saudiska kvinnor) utan också på  att landet har massor av asiatiska gästarbetare som behandlas väldigt dåligt.
Att mycket av de medel som finansierar bland annat ISIS kommer från den saudiska oljan är också en väl bevarad officiell hemlighet.

Jag har aldrig förstått hur västvärlden och då främst USA haft Saudiarabien som främsta allierad.

Så det kom som en angenäm överraskning när Margot Wallström satte ned foten (och senare avtalet om vapenexport till Saudiarabien inte förlängdes) och kritiserade Saudiarabien, även om jag inte är säker att hon pekade ut ett speciellt arabland, för dess ganska obefintliga respekt för mänskliga rättigheter (mitt ordval inte Wallströms).
Även utländska media hyllar den svenska utrikesministern.

Jag kan förstå om Saudiarabien börjar bli lite oroliga. Tänk om USA är på väg att få bättre relationer med Iran, länderna pratar i alla fall med varandra, samtidigt som de inte mer vill ha med Saudiarabien att göra om Saudi tar mer avstånd från extrema salafistgrupper som ISIS? Och oljan kommer att ta slut för eller senare. Vad ska Saudiarabien göra då? Vem ska betala taxichaufförerna som kör runt alla kvinnor som inte får köra bil? Vem ska betala alla gästarbetare som gör allt skitjobb? Kommer Saudiaraberna att göra skitjobbet själv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...