fredag 14 januari 2011

Gudar och Människor

Jag såg en fantastisk film igår, på stans oberoende biograf. Des Hommes et des Dieux (Gudar och människor), som om jag inte har fel går upp på svenska biografer i dagarna.

Finstilt och känsligt, och långsamt, skildras munkarnas liv i en fattig by i Algeriet i mitten av 1990-talet. En liten skara kristna i ett muslimskt samhälle. Ett samhälle som håller på att falla sönder på grund av islamisternas växande inflytande.
Byborna, som munkarna lever i harmoni med, de till och med deltar i typiska muslimska fester, som när pojkar omskärs och liknande, är alla fromma muslimer, som hävdar att fundamentalisterna inte har läst Koranen.

Denna film är baserad på verkliga händelser, och jag visste redan innan hur det slutar. Ändå fascinerades jag hur de lyckades bygga upp en mycket subtil spänning, trots det lugna tempot. Förutom ett par våldsamma scener, där utländska gästarbetare mördas, ser man inte mycket våld i filmen.
Mest handlar det om tro och tvivel, mänskliga relationer och gemenskapen mellan människor som inte delar samma tro.
En superb story. Jag var alldeles matt efteråt. Rekommenderas av alla som tycker om en gripande berättelse, men annorlunda förpackad.



Fler recensioner:
Expressen
SvD

2 kommentarer:

  1. "är alla fromma muslimer, som hävdar att fundamentalisterna inte har läst Koranen."

    Tyvär går det ju inte till såhär i verkligheten.

    Självklart utför inte alla muslimer våldsamma dåd,

    men alla muslimer som läst koranen, har koll på att våld mot icke-troende är helt ok, t o m motiverat. Det är alltså ingen "stor klyfta" mellan fundamentalister och "vanliga" muslimer.

    Annars är det bara straffskatt eller att vara en lägre typ av medborgare som gäller för icke-muslimer.

    Klart och tydligt sagt av muhammed.

    SvaraRadera
  2. Andreas, det här var en onödig kommentar.
    Det var ingen åsikt från min sida, jag bara refererade till filmen, och de åsikter som byborna framförde.

    Filmen har dock ett tydligt budskap, dvs det ÄR en stor klyfta mellan "vanliga" muslimer och hur de läser Koranen, och fundamentalister.

    Något som jag också har stött på många gånger, jag har bott 7 år i muslimska länder.
    Så visst går det till så i verkligheten också. Jag anser alltså att du har fel.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...