tisdag 21 september 2010

Skrivarcaféjakt

Min jakt efter bra skrivarcaféer fortsätter.
Jag har det så bra att det är ungefär 20 min med tåg från vår stad till tre andra större städer, Utrecht (studentstad med massor av caféer), Haag (kosmopolitiskt) och Rotterdam (modernt och flashigt). Utrecht besöker jag flitigt och även i Haag har jag hittat bra caféer.

Nu var det Rotterdams tur, en stad som jag nästan inte känner. Hittade ett underbart ställe, inte direkt mysigt, men i två våningar, där man lätt kan "glömmas bort", dvs sitta länge utan att man känner att man barrikaderar en plats. Det är sådana kaféer jag letar efter. Och så hittade jag Benelux´största bokhandel. Whao...

Jag håller på att inleda mitt manus i scener och kapitel. Kapitelindelning hade jag redan, men det får sig en översyn, jag försöker hitta ställen där man kan skapa "cliffhangers" (ni vet; jag bara måste få veta hur det går!)

Sedan försöker jag analysera varje scen, typ; vilka känslor väcker den hos läsaren, vilka personen gillar/ogillar man, finns det något hot eller en konflikt osv.

Tidskrävande och slitigt, alltid när jag har börjat göra detta tröttnar jag och slutar jag efter tredje kapitlet. Samtidigt vet jag att det är jätteviktigt.

2 kommentarer:

  1. Det låter mysigt med att skriva på café, det har jag aldrig gjort!

    SvaraRadera
  2. Jag känner mig lite härligt bohemisk och kulturell när jag sitter på café och skriver. ;)
    Men det har nackdelar. Man måste kunna koncentrera sig. Och det måste vara tillräckligt med plats, annars känner man att man sitter och tar upp plats. Alltså lite halvtomt. Lunchtid är sällan bra.
    Och så kostar det pengar! Man måste beställa något!
    Sedan får jag en orsak att testa olika caféer. Jag bor ju som sagt i västra Holland, egentligen en enda stor stad, och massor av mysiga städer med mysiga caféer att välja på, inom 30 min resa!

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...