tisdag 25 januari 2011

Blanda genrer

Äntligen någon som tar upp det här med genreblandning. Både Desiree och Hans-Olov tar upp detta i nya blogginlägg. Vi får här både författar- och förläggarperspektivet.
Och här hittar man ett bokhandelsperspektiv

Jag har varit inne på detta förut, men fick ingen resons då.

Jag har känslan av att genreblandning är ett typiskt debutantfel; i sin strävan "att skapa något nytt" för att sticka ut och bli sedd av förlagen, så blandar man genrerna. Skräck blandat med en kriminalhistoria, en romantisk spänningsroman och så vidare.
Men det verkar vara en stötesten för förlagen eftersom böcker utan tydlig genrestämpel är svåra att sälja. Man vet inte i vilken bokhylla de ska stå, för att  förenkla det.

Själv tycker jag om att läsa romaner som är genrebreda. Men det är romaner som ofta är skrivna av författare som är etablerade och kan sitt hantverk.
Kanske är det bättre för författarwannabees att ägna sig åt en "enkel" genre, för att inte krångla till det för sig.

Eller vad tycker ni?

2 kommentarer:

  1. Genreblandning borde väl mest vara en fördel kan man tycka, som en lyckad blandning kryddor i en maträtt. Sen är det väl bara att bestämma sig för vad som är viktigast i boken och genrebestämma efter det. Men visst, du kanske har rätt som du säger att "blandböcker" är svårplacerade och svårsålda, om detta vet du säkert mer än jag. Jag (som inte skriver böcker) föreställer mig att den som skriver har något att berätta som sen "råkar" vara en viss sorts genre, alltså att skrivandet är något annat än att först bestämma sig för "enkel" genre, men jag har kanske fel, det är kanske mer genomtänkt struktur än vad man skulle kunna tro. På tal om bokförlag, http://www.megamanus.se/, har du prövat det?

    SvaraRadera
  2. Jag väljer inte att blanda genrer, jag har en historia att berätta och den blir liksom som den blir ...

    Kika in hos mig - finns något till dig där!

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...