torsdag 6 juni 2013

Kreativ på något annat område än skrivandet?

Ja, det är en fråga till dig som skriver eller på annat sätt pysslar med skrivande (förlagsmänniska/redaktör/lektör/recensent/journalist etc).

Jag tycker mig se att många som skriver ofta håller på med något ytterligare som man skulle kunna kalla kreativt (inom konstens område). Målar, virkar mormorsrutor, skriver musik, sjunger, designar trädgårdar...
Själv gillar jag att måla (akryl, akvarell, bläck, teckning...) och handarbeta (den senare går lite i vågor...). Och baka. Jo, jag räknar det till konstnärlig kreativitet, faktiskt. Jag sjunger gärna. Målar gärna om gamla möbler på semestern. Trädgården tycker jag om att pyssla i/om.

Hur är det med dig?
Berätta i kommentarerna.

Någon som har en teori varför det är så?


------

5 kommentarer:

  1. Jag gillar att laga mat, också en kreativ sysselsättning, tycker jag (förutsatt att man inte slaviskt följer recept :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matlagning är definitivt en kreativ syssla!

      Radera
  2. Jag ägnar mig åt kalligrafi. Det är förvisso också skrivande, men inte samma typ. Där handlar det inte om innehållet utan bara om yta. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har ett rockband som spelar mina egna låtar, men även covers. I det senare fallet är kreativiteten extra viktig eftersom det gäller att göra en annans låt till sin om man tar sig för att framföra den. Att imitera någon annans sätt att göra en låt är inte det minsta kretivt enligt min uppfattning. Dessutom fuskar jag som både skådis och regissör och egentligen är det att predika och leda gudstjänst, vilket tidsmässigt är min huvudsysselsättning, också en konst. Förklaringen är nog att den som drivs att uttrycka och gestalta något använder sig av allt som fungerar och därmed de gåvor man fått....

    SvaraRadera
  4. Jag köper stickade tröjor på Myrorna, repar upp garnet, tvättar det och stickar eller virkar nya kreationer av garnet. Billigt, tidskrävande och kräver mycket fantasi och planering. Jag brukar också sylta och safta trädgårdsprodukter, är lite av en ekorre där. Hittade dig via en kommentar om romance på en annan blogg.

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...