lördag 5 maj 2018

Miljöskildringar och trovärdighet

Det var inte meningen att det skulle gå en månad mellan inläggen, men...
Här kommer det i alla fall.

Jag är väldigt känslig för trovärdiga, eller icke trovärdiga, miljöskildringar när jag läser böcker.
Jag tycker det märks när en författare inte har besökt platsen hen skildrar. Inte så att jag kräver att man ska ha bott där, men det märks om det är en plats man inte har besökt.
Nu är långväga resor till platser man skriver om en lyx som kanske inte har råd med som författare, eller en författaraspirant. En del har det (jag tänker på Kim M Kimselius till exempel, och hennes fantastiska researchresor som hon skriver om på sin blogg; Island, Mexico, Portugal... you-name-it).
Min generella princip är; skriv inte om en plats som du inte har besökt. Alla mina manus hittills har skildrat platser jag bott på, eller ofta besökt. Mitt nya manus gör det också; Göteborg, Dubai, Beirut.
Måste erkänna att i en tidig version av manuset bodde min huvudperson i Stockholm, i en förort jag inte satt min fot i. Av den enda orsaken att jag trodde att en IT-anställd måste jobba i Stockholm. Men det kändes så fel att jag uppfann ett IT-företag som är baserat i Göteborg. Så var det dilemmat ur världen. Göteborg är fortfarande, efter som många år, min stad.
En stor del av manuset utspelar sig i Dubai, en stad jag besökt otaliga gånger. Men jag stötte på ett problem; det är ett bra tag sedan jag var i Dubai. Och det är en stad som utvecklas enormt snabbt. Speciellt vad det gäller infrastruktur (det finns numera en lyxig metro) och nybyggen (och då talar jag inte enbart om världens högsta byggnad).

Vad gör man? Googlar förstås. Inte för att det ersätter ett besök, men det hjälper på de mest oväntade sätt. Bland annat stötte jag på den här underbare vloggaren (eller vad det nu heter):




"We hated our wedding" (jag älskar den här videon...)


Khalid al Ameri är väldigt bra på att berätta om Förenade Arabemiraten, sin kultur, och sitt personliga liv, med sin fru och två små barn. Och ännu bättre, han har, precis som den ena huvudpersonen i mitt manus, en engelsk mamma och en emiratisk pappa. (Jag tror inte på tillfälligheter, det var en härlig upplevelse att hitta den här Facebook-sidan).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...