söndag 9 december 2012

Lite om vad som är på gång just nu...

1. Jag kämpar vidare med mitt manus. Att det är en kamp förnekar jag inte. Från att ha varit ett manus, en berättelse bör jag kanske säga, som jag fullkomligt älskade har det nu blivit något som mest tycks skratta mig rakt upp i ansiktet. Jag är så innerligt trött på det och tror inte alls på det. Jag ogillar de två huvudkaraktärerna intensivt, ju mer jag försöker komma på varför förlagen inte "känner något" för dem.
Men jag ska fortsätta med det jag har bestämt mig för att göra; nämligen plocka russinen ur kakan av de två manusversioner jag har och skriva en tredje version.
Jag är nästan framme vid slutet.
Bara det att jag vet inte alls hur det ska sluta.

Sedan blir det nog att ha is i magen och vänta ett par månader innan jag skickar in till de tre förlag jag har kvar att skicka till. Det är frestande att skicka in bara för att bli av med skiten och slippa det. (Kan man inte skicka till fler förlag så kan man ju lägga det bakom sig och börja på något nytt).
Kanske tycker jag om manuset igen efter ett tags vila och kan se vad som behöver ändras för att det ska bli bättre. Och kanske vet jag hur det ska sluta.

2. Jag har beslutat mig för att börja brevkurs i hur man skriver noveller för veckotidningar (av Jenny Bäfving, och jag tror Johanna Wistrand också har haft en hand med i kursen tidigare). Målet är att lära mig skriva noveller. Och förhoppningsvis kunna sälja dem så att jag kan få ihop lite pengar som jag sedan kan lägga på lektörskostnader för framtida manus. Jag har som mål att mitt skrivande ska gå runt ekonomiskt (jag är forfarande oavlönad, givetvis, men det skulle vara kul om jag kunde betala lektörsavgifter själv) Vet inte alls om det är möjligt, men nu har jag fått brevkursen i julklapp (jag menar; jag har önskat mig den...) så då ska jag gå den. Också för att det är vettigt att pröva något annat.

3. Jag har vunnit en kurs!
Ann Ljungbergs självstudiekurs i Produktiv författare. (I hennes adventskalender, det är väl ingen som missar den! Man kan vinna en skrivarkurs i London i mars om tillräckligt många deltar! Så delta, allihop!)

Det här är precis kursen för mig, jag som är så oproduktiv! Hade länge tänkt köpa den ändå, så jag är väldigt glad över vinsten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...