torsdag 8 mars 2012

Kony

Barnsoldater är ett tema i mitt manus Djungelblomma. Vissa scener var rätt så tuffa att skriva.
Men verkligheten överträffar dikten, tyvärr.
Se Kony 2012, om den förskräcklige krigsherren i norra Uganda, hangömmer sig nu någonstans i Centralafrika, som västvärlden inte lyft ett finger för att få fast.


KONY 2012 from INVISIBLE CHILDREN on Vimeo.

Uppdatering:
Ja, jag vet Kony 2012 har fått mycket häftig kritik.
Inget är svart eller vitt tyvärr.

Jag låter ändå videon vara kvar. Kanske just för att inget är svart och vitt.
Och för att hela diskussionen runt Invisible Children faktiskt gett mig en massa nya idéer om hur jag ska skriva om mitt manus.
"Vem ska man lita på?"- problematik handlar det om. I vilket fall som helst, i sådana här konflikter finns det väldigt få 100% renhåriga deltagare. Och de finns inte i mitt manus heller, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...