fredag 30 mars 2012

Sjätte och sjunde refuseringen inne och antagningarnas lotteri

Den sjätte kom förra veckan, glömde skriva om det, det liksom rann av mig lite... och den sjunde kom i dag.

Det får mig att fundera rejält. Jag har fått refuseringar från sju av de elva förlag jag hittills har skickat till. Tre har ännu inte svarat. Förlag nummer elva, eller ska vi kanske kalla det Förlag nr 1 (jag skickade faktiskt till dem först!) har jag redan berättat om.

Sju standardrefuseringar. Jag hade varit ett vrak nu om det inte hade varit för Förlag nr 1.
Men hela processen är märklig, egentligen. Det handlar varken om talang eller bra manus, tror jag. Det handlar om TUR. Det är ett lotteri, hela skiten! (Om man inte kändis för då räcker det ibland att vara bara kändis).

Hur ska man annars förklara att sju förlag säger; tack, men nej, tack (men egentligen har vi inte läst manuset, men tack i alla fall för "visat förtroende") när ett annat förlag skickar ett lektörsomdöme med meningar som:

  • ...en riktigt medryckande berättelse som sveper iväg läsaren från första sidan.
  • Om detta är det första författaren skrivit måste jag säga med beröm bravo, en imponerande debut
  • ...älskar författarens totala koll på hur mycket som krävs för att förmedla en stämning.
  • jobba verkligen igenom den här historien, arenan är briljant!

Jag kan verkligen inte förklara det på något annat sätt än att det är ett lotteri. Någon som har en annan förklaring?

Jag läste någonstans (kommer inte ihåg var) att en rätt så känd författare hade sagt att blir man bara standardrefuserad ska man vänta ett halvår eller ett år, skriva om lite, byta titel framför allt, och skicka in igen, i alla fall till de stora förlagen. Chansen är att en helt annan redaktör får manuset i sin hand denna gång, och tar ett annat beslut.
Jag tycker det låter lite märkligt, kan det verkligen vara så? Har de inte bättre koll på manusen, diskuterar de dem inte på redaktionsmöten? Någon borde väl minnas, det här har vi sett förut (och så direkt i papperskorgen).

Har någon av er skickat in "samma" manus två gånger till ett förlag?

För att avsluta: Jag vill säga till dig som läser det här som kanske inte vågar skicka in ditt manus (som du innerst inne VET är precis lika bra eller bättre än de som ges ut varje år) för att du har haft dåliga erfarenheter, för att du skräms av alla andras dåliga erfarenheter: GE INTE UPP! Du kan ha TUR!
(Om du inte har en jäkla superduper-underöverallaunder-änglarna gråter/skrattar i himlen-manus, då kommer du att bli utgiven ändå, men det är en annan historia.)

Guud, vad skönt det var att få ur sig det där... Nu känner jag mig ruskigt taggad att fortsätta skriva om mitt manus. Det kanske inte blir något, men ord som ovan från en lektör kan man leva på i evighetersevighet... Jag VET att jag kan skriva!

2 kommentarer:

  1. jag tror du har rätt där, faktiskt. Vad härligt att du fick en så positiv respons från ett av förlagen, det måste kännas underbart.
    För att svara på din fråga, ja, jag har skickat in samma berättelse 2 gånger till två förlag. Det var bara brutalt omarbetat den andra (nuvarande) gången, trots att det är samma story i grund o botten. Det ena av förlagen var lika kvicka som sist att refusera, men jag är övertygad om att de inte läst det just pga snabbheten. Det andra dröjde 6 månader senast och nu har det gått 5... så jag väntar med spänning och en smula uppgivenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr tror jag precis som du. Det är därför jag gett ut själv och kommer göra det igen. Samtidigt kommer jag inte sluta skicka in till andra förlag, det finns ju inget som säger att man inte kan ge ut olika böcker på olika förlag. Och dessutom: I framtiden hoppas jag kunna ge ut andras böcker också, då blir det ju gubevars ett riktigt förlag! ;)

      Radera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...