torsdag 7 april 2011

Lite om nålsögat och annat

Alltmedan jag långsamt filar på mitt manus, skriver i maklig takt om kapitel efter kapitel, så sitter jag och funderar på vilket förlag som jag helst skulle vilja bli utgiven av. Tidigare har jag alltid sagt att det spelar ingen roll vilket, bara jag blir utgiven. Men jag har insett att man inte riktigt kan tänka så, och inte bör tänka så. Kommer man igenom nålsögat så blir det ännu "värre". Eller från ena fiskdammen till den andra, som någon uttryckte sig.
Men hur ska man veta vilket förlag som man tycker bäst om? Hur ska man veta vilken "andra fiskdamm" som är bättre att simma runt i? Jag har ju ingen aning om vad som utspelar sig "bakom kulisserna". Lite kan man ju läsa sig till på bloggar, men att se saker från insidan, det går nog inte om man inte känner någon på insidan.

Om jag ändå måste välja, så får det bli Piratförlaget. Varför? Inte bara för gullige Mattias Boströms skull. (Läser han det här blir jag aldrig utgiven på Pirat!). Eller kanske just för Mattias Boströms skull. Han har verkligen gjort ett hästjobb för att göra förlagsvärlden "förståelig". Nu senast Piratförlagets Pedagogiska skola. Suveränt! (Fast jag blir alltid deppad när jag hör om att skicka in manus, som i deras senaste avsnitt; endast 0,1 PROMILLE av inskickade manus blir utgivna. Dessutom blir kvaliteten på inskickade manus bättre och bättre.... Nålsögat var det.... Och jag blir skitskraj bara jag ser den där Anna Hirvi Sigurdsson, hon verkar oerhört skärpt och kunnig... och vass. Positivt menat, förstås!)
Dessutom finns det väl inget förlag som visar framfötterna inom sociala media som Piratförlaget.
De verkar inte heller vara rädda för att ge ut udda manus. Det är länge sedan förlaget bara var Jan Guillou och Liza Marklund. Kolla in bredden de senare åren. Allt från Sara Lövestam och Christoffer Carlsson till Jonas Jonasson. Jag tycker att de har en bra bredd.

Nu ska jag sluta lovprisa Piratförlaget. När jag har kommit så långt att manuset är klart att skicka till förlag kommer jag säkert inte att våga skicka det till ovan prisade förlag, eftersom jag är så rädd för att bli refuserad av just dem!


I stället bör jag fundera på vem som ska få testläsa mitt manus. Hittills har bara min författarcoach läst. Jag tycker det är svårt att "välja" läsare. Hur gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...