fredag 11 februari 2011

En liten uppmaning

... eftersom jag fick en sådan fin award från Desiree. Tack!
Men jag vet inte vem jag ska skicka vidare till, alla verkar ha fått den redan.

Men här är mina svar:
 Ta upp närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4. Vad står det där?
... Hon tittade på klockan. Bara en halvtimme kvar. Sedan skulle hon få åka hem. Hem till Håkan och stugvärmen (lite mer än en rad ur Socialsvängen av Aino Trosell. Boken står fortfarande på min ännu-inte-lästa-böcker-hylla. Måste läsa den snart).


Vad var det senaste då såg på TV?
I morse BBC World. Om Egypten och kufen Mubarak (som inte vill lämna över nycklar till ett hus som egentligen inte är hans utan folkets...)


Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Makens dator. Han har ett sound kopplat till inboxen så varje gång han får ett mail hör man John Cleeses röst säga Message for you, sir och en pil med ett fastbundet brev som träffar Eric Idles (tror jag det är) karaktär. Film: The Holy Grail

När var du senast utomhus och vad gjorde du då?
Cyklade med barnen till skolan för en halvtimme sedan.


Vad har du på dig?
Svarta manchesterbyxor, vinröd tröja och vinröd yllekofta. Inte för att det är så kallt i Holland just nu (+10) men sitter man still och skriver behöver man ha varmt. Spanska fårskinnstofflor på fötterna.


Vilken var den senaste filmen du såg?
I sin helhet var det nog Avatar på en filmkanal. Inte riktigt detsamma som Avatar i en megastor fullsatt biosalong med 3D. Det var en stor filmupplevelse.


Skulle du överväga att flytta utomlands?Flyttade redan 1994. England, Gabon, Oman, Syrien och Holland sedan 2006. 
Längtar inte tillbaka, inte för att bo i Sverige i alla fall. Vi har en stuga i Bohuslän som vi tillbringar en månad i varje sommar. Underbart! Men när man hör om ständiga snökaos i Sverige så är man ganska nöjd med Holland (som visserligen hade snökaos innan jul, men inte som i Sverige...)
Men det är klart, regniga dagar skulle det inte vara dumt att sitta med sin dator i Spanien, eller Italien. Eller Libanon. Bada i Medelhavet och åka skidor i bergen. På samma dag! Nåja, det kan man göra i undantagsfall.

Nej, jag klagar inte, säger jag till vänner och grannar här. Sommaren är nästan två månader längre här. Våren kommer tidigare. Det känns som den redan är här!


The Holy Hand Grenade

5 kommentarer:

  1. The Holy Grail är en av mina favoritfilmer! Älskar allt som Monthy Python gjort.

    Idag ska du vara glad att du bor i Holland, för vilket snökaos det är här! Det kom 2 dm snö bara under natten här i Sthlm och gissa hur bra stockholmarna hanterar det?! Inte alls! Suck, säger jag som invandrad norrlänning och skakar på huvudet åt stockholmarna. :)

    Njut. :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskade Monthy Python redan som barn, fastän jag inte förstod skämten.

    Jag brukar klaga här och säga att i Göteborg, minsann! Där vet man hur man tar hand om snön.

    Eventuella norrlänningar i Göteborg håller antagligen inte med...

    SvaraRadera
  3. Men Holland är ju så överbefolkat och holländare emigrerar till Sverige (trots snökaos och lång vinter).

    SvaraRadera
  4. Några galningar måste ju ge sig av till Sverige för att jag och 5500 andra svenskar ska få plats här!

    SvaraRadera

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...