Men succéförfattaren Nicholas Sparks menar också att förlagens strävan efter att bli mer och mer framgångsrika rent ekonomiskt, med tyngdvikt på att sälja mycket, stoppar många lovande författare. Även publicerade författare får inte samma uppmärksamhet som storsäljare, trots bra skrivna böcker.
Han hävdar att det är svårare än någonsin att bli publicerad (talar om USA givetvis, men frågan är om det inte är likadant i Europa).
"Because publishing is becoming more business-oriented each day with more examination of the bottom line, it's harder to break out than ever. Publishers are generally less willing to take big chances in "growing" an author. They want books that will sell, and usually sell right away. If they don't think yours will sell, odds are, they won't take a chance on it"
Samtidigt kan jag inte låta bli att undra om det inte kommer att ändras? Det är lättare än förut att publicera små upplagor. Nya marknadsföringsidéer. Internet används för bokreklam. Internetbokhandlar säljer mer varierat och från fler förlag än den gamla vanliga bokhandeln.
Ändå är det intressant det Sparks skriver om.
Tipstack till Johanna Wistrand.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar