fredag 14 september 2018

Bist litt hette det ju!

Bara en kort spinoff om det jag skrev igår. Jag frågade vad genren hette som Thorfinn syftar på, och jag upptäckte att jag själv skrivit om det i en bokrecension för länge sedan. Bist litt. Alltså biståndslitteratur. Kanske en aning smal benämning kanske, men det lite vad det handlar om.

Jakob Ejerbos Liberty är ett praktexempel på bist litt.  Det handlar om en grupp skandinaver som jobbar som biståndsarbetare och entreprenörer i en liten stad i Tanzania. Tror att boken är ganska svår att få tag på i bokhandeln, men just nu går en dansk TV-serie på SVT som bygger på Liberty.
En dyster men sevärd berättelse om bistånd, korruption, ojämlikhet, fattigdom och goda intentioner som faller platt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...