måndag 1 januari 2018

Summering av skrivaråret 2017

Även om jag bara producerat tre ynka inlägg på den här bloggen i år, och antagligen knappast har några läsare, så betyder inte det att jag ser bloggen som död. Inte heller är mitt skrivande dött.
Jag vägrar ge upp.
2017 har inte varit ett lätt år. Tre av mina närmsta anhöriga har haft hjärtproblem, vilket har varit en energislukare. Samtidigt, i våras, jobbade jag hårt med att få klart min kandidatuppsats i litteraturvetenskap, och jag lyckades få klart den, trots att slutklämmen sammanföll med makens hälsoproblem.

I höstas började jag nya kurser på Linnéuniversitetet, båda med tema Mellanöstern och det har tagit tid från skrivandet. Dock inte onyttigt för skrivandet, eftersom Mellanöstern är ett tema i mitt nya romanprojekt.

Mina mål för 2017 såg ut så här, och jag har lagt till i rött hur det har gått: 

Mål inför 2017:
  • Skriva färdigt Sanden är inte smutsig (som nya manuset heter)
Färdigt och färdigt... Råmanuset är färdigt, men jag har ännu inte hunnit läsa igenom det på ett konstruktivt sätt. Men det är i högsta grad levande.
  • Ta min kandidatexamen i litteraturvetenskap.
Felformulerat. Inte kandidatexamen, men min kandidatuppsats i litteraturvetenskap har jag klarat av. Supernöjd, även om jag inte lyckades åstadkomma det VG jag ville ha (av förklarliga skäl).
  • Skicka in mitt förra manus till fler förlag.
Har jag inte gjort...
  • Skriva om mitt förrförra urgamla manus och skicka det till ett sista förlag (ett riktig utmaning)
Har jag inte gjort. Faktum är att det är ett jätteprojekt att skriva om det manuset.


Och mina mål inför 2018 är (känns inte riktigt som något nytt):

  • Skriva färdigt Sanden är inte smutsig (som nya manuset heter)
  • Skicka in mitt förra manus till fler förlag.
  • Skriva om mitt förrförra urgamla manus och skicka det till ett sista förlag (ett riktig utmaning). Jag tror egentligen inte att det är ett reellt mål att hinna med detta i år, men kanske är det ett lämpligt mellanprojekt, om Sanden behöver vila.
  • Att arbeta mer produktivt med mitt skrivande, mer målinriktat. Jag ska bara studera 25% i början av vårterminen och satsa resten på skrivandet.

1 kommentar:

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...