tisdag 3 juni 2014

95. Celibat och sexuell frustration

Jag lyssnade nyss på Nour el Refais kåseri från söndagens Gomorron Morgon Världen, och det är verkligen värt att lyssna på och tänka efter. Nu tror jag inte (jag hoppas i alla fall inte) att påven funderar på att avskaffa celibatkravet för präster inom katolska kyrkan (om det nu var exakt så han sa, jag är inte så säker) för att motverka övergrepp mot barn, utan för att göra det möjligt för män som inte vill gå genom livet utan hustru att bli präster. För "problemet" med katolska präster som har en älskarinna i hemlighet är enormt, tror jag.
 Men i alla fall, kåseriet i övrigt är viktigt. För mig är det är självklarhet att sexuell frustration, eller påtvingat celibat, inte något som gör folk till våldtäktsförövare eller pedofiler. Sexuell frustration gör en olycklig och otillfredsställd, eftersom ömhet och sex är ett mänskligt behov, som de flesta inte vill avstå från.
Men det är inte alla som tänker likadant, och Nour el Refai ger några bra exempel. Tex "inte konstigt att det sker så många våldtäkter i Indien, de är så sexuellt frustrerade, män och kvinnor får ju knappt röra vid varandra".
Ibland när man diskuterar förbud mot prostitution utanför Sverige tar en del fram idéen om att man får fler våldtäkter om man förbjuder prostitution (och så tar man gärna Sverige som exempel, och glömmer att Sverige har en strängare våldtäktsdefinition, något som får våldtäktsstatistiken att se otrevligt hög ut).
Faktum är ju att många män går till prostituerade, trots att de har fru eller flickvän.
Och det har varit en ganska vanlig förklaring till alla pedofiler inom Katolska Kyrkan, prästerna får inte vara gifta, därför ger de sig på barn.
Som Nour el Refai säger; en förfärlig människosyn.
Ingen blir pedofil för att man inte har en fru man kan ha sex med. Snarare har det varit så att pedofiler dragits till Katolska kyrkan för att de där fått möjlighet att begå övergrepp utan att upptäckas (och till och med skyddats av sina överordnade).
Och våldtäkter sker även i kulturer där man får ligga med vem man vill utan att pappa och släkten lägger sig i.
Konstigt nog verkar det finnas någon form av gammal föreställning i machokulturer, eller patriarkaliska kulturer, att männen blir lite allmänt knäppa (dvs de blir potentiella våldtäktsmän) om de inte får utlösning med jämna mellanrum.  Även i vår kultur finns det så många som lutar åt "hon får skylla sig själv, som var så lättklädd och dessutom full" när en tjej blivit våldtagen.
Men inget av detta sker på grund av sexuell frustration. Det sker på grund av behov att ha makt över någon annan (och känna lust genom det), taskig kvinnosyn och sjuka behov.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...