söndag 20 april 2014

51. Glad Påsk! Men kanske inte för alla...

Ikonen är målad av
en ung ikonmålare i Beirut,
Libanon
För mig som Jesusföljare (kristen alltså...) är påsken högtiden nummer ett. Glöm jul, som inte alls firades i urkyrkan, den infördes när man skulle ersätta en romersk högtid (motsvarande asatrons midvinterblot) med en kristen. Det fick bli Jesu födelse (som inte alls skedde i midvintern, för då var inga herdar ute på fältet, det är för kallt då).
Missförstå mig rätt, visst firar jag inkarnationen, men påsken är viktigare, och den har firats bland kristna sedan allra första början, innan man ens talade om en kristen kyrka. Jag firar det också mer efter ritual, kommer liksom ihåg allt som hände under påskveckan, ända fram till annandag påsk. Det blir meditativt och glädjefyllt i en och samma vecka.

Men jag måste medge att tanken slant iväg under en gudstjänst igår, jag är så inne i mitt manus. Plötsligt befann jag mig i Afrika, det var en mörk kväll och huvudpersonerna börjar närma sig varandra... rent fysiskt. En väldigt svår scen att skriva, och därför upptar den så mycket plats i medvetandet.

Ofta är jag tillbaka i Syrien också, och det är allt annat än vemodigt. Hittade bilder på nätet igår, från den urkristna byn Maaloula, där invånarna fortfarande talar arameiska, Jesus eget språk, och kyrkan St Sergius. Den är en av världens äldsta kyrkor, kanske från 300-talet, och dess altare sägs ha tillhört ett hedniskt tempel tidigare. Vi har varit där på besök, men jag har tyvärr inga egna bilder från kyrkan.Men jag har bilder från byn själv.
Maloula. Mariastatyn uppe på höjden har rivits ned
(egen bild)
Tyvärr intogs byn av islamistiska rebeller för ett tag sedan och alla invånare flydde till kristna kvarter i Damaskus (Maloula ligger ca en timmes bilväg uppe i bergen). Alla kristna symboler togs ned och nunnorna i St Tekla-klostret (också väldigt gammalt) fördes bort. Nunnorna har lyckligtvis släppts fria nyligen.
Syriska armen återtog byn nyligen och invånarna hade hoppats att de skulle kunna fira påsk hemma igen, men har ännu inte vågat återvända.




St Sergius har blivit väldigt
förstört
Bild från
http://www.veooz.com/photos/kH5DPaj.html
Det gamla altaret från 300-talet (eller
äldre) krossat
bildkälla
http://www.veooz.com/photos/kH5DPaj.html


Video från engelska the Telegraph

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

NaNoWriMo Dag 9

 Hur går det för alla NaNoWriMo:are där ute? Min start har varit seg. Jag lyckades inte med min stategi att skriva mycket de första dagarna,...